درمان جامد
نوشته شده توسط : قاسمی

http://www.medicalclaimsonline.co.uk/communities/4/004/006/675/004/images/4521843233.jpg


رشته داروسازی سرحلقه درمان همه بیمارانی است كه چشم امید به داروهایمؤثر، كم ضرر و پر اثر دوخته‌اند. ابزار مداوا كه دارو بخشی از آن است،نقش خود را به خوبی ایفا می‌كند و رشته داروسازی همان علمی است كه در ساختو تولید دارو و دادن اطلاعات داروئی خدمات ارزنده‌ای را ارائهمی‌دهد.داروسازی با علوم زیست‌شناسی، بیوشیمی و علوم پایه پزشكی ارتباطوسیعی دارد. آموزش دوره دكتری داروسازی در ایران پیوسته است و پس از طیدوره 8 ساله به دانشجویان، درجه دكترای عمومی داروسازی اعطا می‌شود.

دارو سازی اجتماعی
الف) داروخانه‌های سطح شهر: اكثریت (بیش از 85 %)فارغ التحصیلان این رشته جذب داروخانه‌ها می‌شوند و در این مراكز به ارائهخدمات زیر می‌پردازند:
- خدمات داروئی مانند بررسی نسخه‌ها، اطمینان از تجویز مناسب داروها و در مواردی هم تجویز برخی از داروها.
- ساخت داروهای تركیبی.
- عرضه داروهای تولیدی كارخانجات داروئی.
- ارائه‌ی اطلاعات داروئی نظیر راهنمائی‌های لازم در مورد نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخلات داروئی و...
ب) داروخانه های بیمارستان: علاوه بر ارائه خدمات فوق، خدمات دیگری نظیر موارد زیر ارائه می گیرد:
 - تدوین فهرست داروئی بیمارستان، كنترل و نظارت بر نحوه مصرف دارو بهوسیله بیمار، تهیه شرح حال و تشكیل پرونده داروئی برای بیماران بستری شدهو پیگیری امر دارو و درمان بیمار.
داروسازی صنعتی :
در بخشهای مختلفتهیه، ساخت، كنترل كیفیت، نگهداری، مدیریت و واحد تحقیقات كارخانه هایداروسازی، وجود و فعالیت داروسازان ضروری است و هم اكنون عده‌ای ازداروسازان در این بخش مشغول بكار‌ و فعالیت هستند.

مراكز دانشگاهی:
دارندگانمدرك دكتری عمومی می‌توانند پس از گذراندن امتحان دستیاری در مراكز پیشدانشگاهی به عنوان دستیار(رزیدنت) مشغول به ادامه تحصیل و سپس جذبدانشگاهها، مراكز تحقیقاتی و صنعت شوند.
سایر مراكز:
فارغ التحصیلاناین رشته می‌توانند با مراكزی مانند مؤسسات آموزشی ـ پژوهشی دولتی ( مؤسسهرازی ـ انستیتو پاستور و...) مراكز تحقیقات داروئی به عنوان دكتر داروسازی همكاری نمایند. ضمنا تعدادی از داروسازان نیز جذب شركتهای پخش‌وتوزیع دارو می‌گردند.
بطور كلی تدوین سیاستهای كلان مربوط به حرفهداروسازی چه در مورد كارخانجات، چه در مورد ورود داروها و مواد اولیهداروئی و چه در مورد توزیع دارو و ارائه خدمات داروها در داروخانه‌ها، بهعهده معاونت دارو و غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. مسائلصنفی داروسازان نیز به عهدة انجمن داروسازان ایران است. اما امور مربوط بهآموزش داروسازی بر عهده دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی (وزارتبهداشت و آموزش پزشكی) می‌باشد.





:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست